W dzisiejszym czasach zabiegi makijażu permanentnego są niemal tak powszechne jak wykonanie tradycyjnego makijażu u wizażystki. Niemal każdy profesjonalny gabinet kosmetyczny i klinika medycyny estetycznej oferują usługi makijażu permanentnego. Niestety tylko nieliczne z nich zachowują odpowiednią przy nim procedurę, która następnie chroni przez roszczeniami niezadowolonych klientek. W czym tkwi clou problemu? Otóż w utrwaleniu wykonania rysunku próbnego, a następnie jego akceptacji przez klientkę. Akceptacja powinna dotyczyć zarówno kształtu jak i barwnika.
Niestety standardem w gabinetach jest to by wykonać rysunek próbny i uzyskać jedynie ustną akceptację klientki, a czasem i tylko skinienie głową. Akceptacja w formie słowa czy gestu nie jest w żaden sposób utrwalona. Gdy po wykonaniu właściwego już makijażu permanentnego okazuje się, że nie spełnia on z jakichś względów oczekiwań klientki, jest według niej zbyt mocny, zbyt ciemny itp. zaczyna się problem. „Jak to, przecież Pani coś takiego chciała i podobał się Pani próbny rysunek!” powie osoba wykonująca zabieg. Jakimi jednak dysponujemy dowodami na powyższe? Jak chcemy bronić się przez roszczeniami klientki, która może zażądać nawet 20 tyś zł zadośćuczynienia za szkodę jej wyrządzoną, poprzez źle (w jej mniemaniu) wykonany zabieg? Słowo przeciwko słowu. Wprawdzie subiektywne niezadowolenie klientek nie jest podstawą do skutecznego dochodzenia pieniędzy przed sądem. To jednak obrona w procesie będzie kosztowna i stresująca. Zaczną się pytania o wykształcenie i doświadczenie osoby wykonującej zabieg, sprzęt na którym był on wykonany tzn. czy był sprawny, serwisowany, a następnie o dokumentację z zabiegu – kartę klienta, świadomą zgodę na zabieg oraz dokument utrwalający całą procedurę zabiegu. Wszystkie braki czy niedociągnięcia gabinetu zostaną wykorzystane przeciwko niemu, jako profesjonalnemu podmiotowi gospodarczemu, który ma obowiązek z najwyższą starannością świadczyć usługi na rzecz konsumentów. Nieumiejętna obrona w procesie może skończyć się fatalnie.
Dlatego pamiętaj! Utrwal wykonany rysunek próbny np. w postaci zdjęcia. Przechowaj go w swoim systemie z datą i godziną wykonania. Uzyskaj akceptację pisemną klientki rysunku próbnego. Najlepsze tu byłoby oświadczenie, że akceptuje ona rysunek wykonany w określonej dacie i godzinie zarówno co do kształtu jak i barwika. Zaznać również na dokumencie jaki to barwnik. Konieczny jest podpis klientki. Takie postępowanie uchroni Cię przed nieuzasadnionymi roszczeniami. Pamiętaj również, że jeśli przy zabiegu makijażu permanentnego stosujesz maść przeciwbólową, która najczęściej zawiera lidokainę, zgoda klientki powinna również obejmować jej zastosowanie przy zabiegu. Rzadko, ale zdarza się że osoby są uczulone na tą substancję. Reakcja alergiczna może okazać się bardzo niebezpieczna w skutkach.
Staranność, świadomość oraz przestrzeganie procedur przy zabiegach kosmetycznych i tych z zakresu medycyny estetycznej, powinno być wizytówką Twojego biznesu.
Wróć do listy wpisów